Joachim Bandau

Die Nichtschönen: Works 1967–1974

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. view on, Grosses Weisses Tor, 1969/1970. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. view on, Gnom, 1969/1971. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

 

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021, view on, Zwei graue Sesselfiguren, 1971. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021, view on Georgische Tänzer, 1971. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, installation view, Die Nichtschönen: Works 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021, view front to back on Wasserwerfer, 1974, Weißer Sarkophag, 1972, 30.06.1972, 1972 (drawing). Photo: Philipp Hänger / Kunsthalle Basel

Joachim Bandau, poster for the exhibition Die Nichtschönen: Works, 1967–1974, Kunsthalle Basel, 2021. Design: Yves Graber

➔ Exhibition text (PDF)
Press images (ZIP)

At once technoid and bodily, minimal and monstrous, often with spouts or hoses that resemble weirdly organic orifices and tentacles, the early sculptural works by Joachim Bandau (* 1936) remain as strange and singular today as when he first made them. An overview of the artist’s still relatively little-known sculptures and drawings from the period 1967 – 1974 will be on view.

Press clippings:
«Die Nichtschönen» – Joachim Bandau in der Kunsthalle Basel, SRF2 Kultur (03/2021)
Doppelt hält besser, Basellandschaftliche Zeitung (03/2021)
Das Monster in uns, Basler Zeitung (03/2021)
Von Körperteilen und dem Gefühl des Zuhauseseins, Radio X (03/2021)
Mensch und Maschine, Badische Zeitung (03/2021)
Joachim Bandau’s “Die Nichtschönen. Werke 1967–1974”, art-agenda (04/2021)
The Brutality of Joachim Bandau’s Biomorphic Sculptures, Frieze (04/2021)
Joachim Bandau’s ‘Die Nichtschönen: Works 1967–1974’ displays ‘aesthetic of violence’, STIR (06/2021)
Ten Short Fictions on Works by Joachim Bandau, Mousse Magazine (07/2021)